SCHOOLGIDS 2023-2024
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ondersteuning & veiligheid » Extra ondersteuning

Extra ondersteuning

Basisondersteuning

De coach is op het Strabrecht College de spil in de begeleiding van de leerlingen. De coach is een docent die als vast aanspreekpunt fungeert voor een groep (klas) leerlingen, ouders en medewerkers. Iedere leerling heeft dus een coach, die een deel van de basisondersteuning op zich neemt of doorverwijst naar extra ondersteuning. Dit gebeurt altijd na overleg met ouders en leerling.

Studiebegeleiding

Studiebegeleiding is de gewone hulp bij het vak, die wordt geboden in de lessen door de vakdocenten. Zij kunnen daarbij bijzonderheden signaleren en deze met de coach van de betreffende leerling bespreken. In klas 1 en klas 2 verzorgt de coach begeleiding tijdens de begeleidingslessen. Hierin gaat de coach, afhankelijk van het leerjaar en de fase van het schooljaar, met de klas op thema’s in, die op dat moment relevant zijn. De coach onderhoudt contact met ouders over bijzondere schoolzaken en geeft informatie aan ouders op contactavonden.

Sociaal-emotionele begeleiding

De coach is degene die leerlingen ondersteunt bij veelvoorkomende vragen over studie of welbevinden en die zorg draagt voor het goed functioneren van zijn leerlingen. Voor ouders is de coach het eerste aanspreekpunt. De coach overlegt regelmatig met de teams van docenten die lesgeven aan de groep. Zowel de groep als afzonderlijke leerlingen komen dan ter sprake. Een medewerker van het ondersteuningsteam ondersteunt de coaches en de teams.

De decaan en de keuzebegeleiding

Onze decanen begeleiden in samenspraak met de coaches alle leerlingen bij het kiezen van hun vakkenpakket en vervolgopleiding. Een deel van die begeleiding voeren de coaches weliswaar uit, maar voor de inhoud van die lessen zijn de decanen verantwoordelijk. Daarnaast vinden veel buitenlesactiviteiten plaats in het kader van de keuzebegeleiding, zoals de ouder-leerlingstage in leerjaar 1 van de brugklas, een stageweek in de derde klas van de mavo en in de vierde klas van het havo, en de bezoeken aan universiteit en hogeschool. Ook vinden er regelmatig individuele gesprekken plaats met de decaan. Al deze activiteiten leiden tot een zo verantwoord mogelijke profiel- en opleidingskeuze.

Omgaan met pesten op school

Onze school tolereert het pesten van medeleerlingen niet. De coaches bespreken dit onderwerp tijdens de begeleidingslessen en spreken, indien nodig, leerlingen individueel aan op hun gedrag. De school hanteert een pestprotocol, dat onderdeel is van het veiligheidsplan van de school. Hierin wordt omschreven hoe we als school met pesten omgaan en het geeft aan welke rol de verschillende functionarissen hebben bij het omgaan met pestgedrag. Indien er sprake is van pesten, kunnen leerlingen bij de coach of één van de vertrouwenspersonen terecht.

Screening en verwijzing

Het Strabrecht College zet diverse instrumenten in, zodat leerlingen, indien nodig, tijdig en goed geholpen kunnen worden. Afhankelijk van de soort vraag kunnen wij op school aan de slag of raden wij ouders aan elders advies in te winnen. Indien een verwijzing naar onze mening of die van betrokken deskundigen aan te raden is, gebeurt dat in samenspraak met de ouders.

Verzuimbegeleiding en GGD

Onze school werkt samen met het team Jeugdgezondheidszorg van de GGD Brabant-Zuidoost. Samen staan we voor een gelukkige gezonde jeugd. Daarbij is de GGD actief in de basisondersteuning.

Vanuit de basisondersteuning voeren zij bijvoorbeeld gezondheidsonderzoek uit in klas 1 & 4, informeren zij over inentingen, groei, seksualiteit en opvoeding. Daarnaast spelen zij een belangrijke rol bij ziekteverzuimbegeleiding via MAZL. Klik hier voor meer informatie over dit onderwerp.

Naast de gezondheidscheck neemt de GGD ook de STORM vragenlijst af. In deze vragenlijst krijgen leerlingen ook vragen over somberheidsklachten. STORM is een netwerkaanpak van regionale partners in onderwijs en zorg, zoals GGZ, voortgezet onderwijs en GGD. Zie ook www.stormaanpak.nl

Als antwoorden op die vragen daar aanleiding toe geven, kan de leerling uitgenodigd worden voor een gesprek of training.

Het gezondheidsonderzoek is niet verplicht. Jeugdgezondheidszorg houdt vanuit een wettelijke taak zicht op de gezondheid en ontwikkeling van kinderen en jongeren. Dit om problemen op tijd te signaleren en voorkomen.

Extra ondersteuning

Wanneer basisondersteuning niet toereikend is, kan een coach een beroep doen op andere specialisten binnen de school.

Intern ondersteuningsteam

Op het Strabrecht College is het ondersteuningsteam, geleid door de ondersteuningscoördinator, verantwoordelijk voor de begeleiding van leerlingen die om welke reden dan ook extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied of bij leer- en gedragsproblemen. Dit team bestaat uit

de ondersteuningscoördinator, zorgconsulent, dyslexiecoördinator, orthopedagoog en de klant- adviseur jeugd van het CMD (Centrum voor Maatschappelijke Deelname).

Indien een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan van een coach of van het docententeam mag worden verwacht, meldt de coach dit bij het intern ondersteuningsteam, na eventueel overleg met de teamcoordinator. Het ondersteuningsteam biedt deze extra ondersteuning zelf of helpt bij het vinden van de nodige extra begeleiding.

Begeleiding bij dyslexie

De begeleiding van leerlingen met dyslexie is erop gericht leerlingen te leren zo adequaat mogelijk met hun dyslexie om te gaan. Het accent van de begeleiding door de dyslexie-specialist ligt in de onderbouw. Ouders van brugklasleerlingen met dyslexie krijgen hierover schriftelijke informatie.

Vrijwillig is het mogelijk deel te nemen aan een training voor groepjes dyslectische leerlingen.

De dyslexiespecialist ondersteunt vakdocenten bij het zoeken naar de juiste aanpak bij dyslexie. Tevens stelt de dyslexiespecialist de faciliteiten op waarvan deze leerling gebruik kan maken en stelt dit indien nodig jaarlijks bij. Op basis hiervan ontvangt de dyslectische leerling een persoonlijke faciliteitenpas. Vast item hierop is het recht op tijdverlenging bij toetsen.

Daarnaast kan het zijn dat er aangepaste toetsing c.q. aangepaste toetscondities worden afgesproken. Indien digitale ondersteuning noodzakelijk is, kan de school onder bepaalde voorwaarden laptops met passende software inzetten.

Tevens hanteert het Strabrecht College een regeling voor ontheffing van een moderne vreemde taal of – in de meeste gevallen – een alternatief programma voor een van de moderne vreemde talen. Deze regel is bedoeld voor leerlingen die, ondanks grote inspanning, faciliteiten en ondersteuning, zorgwekkende resultaten behalen voor Frans of Duits. Voor het onderzoeken naar mogelijke dyslexie kan de coach ouders verwijzen naar een extern erkend onderzoeksbureau. De dyslexieregeling is te vinden op het ouderportaal.

Faalangstreductie

Wanneer een leerling blokkeert door spanningen in zijn leerprestaties, kan een training faalangstreductie een oplossing bieden. Deze training wordt aangeboden aan leerlingen uit klas 1, 2 en de examenklassen. Tijdens deze training leert de leerling beter om te gaan met zijn faalangst en zijn zelfvertrouwen te vergroten. De leerling leert zijn gedachten positief te beïnvloeden en zich veilig te voelen in zijn omgeving. De training wordt jaarlijks aangeboden. Het ondersteuningsteam bepaalt welke leerlingen kunnen deelnemen en wanneer de training plaatsvindt. Meer informatie is te verkrijgen bij de coach of de ondersteuningscoördinator.

Rots en water

Op het Strabrecht College is de training rots en water onderdeel van de lessen lichamelijke opvoeding

voor leerlingen uit klas 1. Deze training is voor alle leerlingen en vergroot hun weerbaarheid.

Vertrouwenspersonen

Als school tolereren wij geen enkele vorm van ongewenst gedrag, pesten, agressie, geweld, discriminatie of (seksuele) intimidatie door of jegens personeelsleden of leerlingen. Binnen de school is een zodanig leer- en werkklimaat dat dit soort gedrag door niemand wordt toegestaan. Niet door personeelsleden en ook niet door leerlingen. Als een leerling desondanks met ongewenst gedrag, discriminatie of intimidatie van of door medeleerlingen of van schoolpersoneel te maken krijgt, is de coach er als aanspreekpunt of kan de vertrouwenspersoon worden ingeschakeld.

Het Strabrecht College heeft twee interne vertrouwenspersonen voor leerlingen. De vertrouwenspersoon biedt een leerling een luisterend oor, geeft advies en kan zorgen voor bemiddeling. De vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht. De contactgegevens zijn te vinden op onze website.

Daarnaast heeft de school ook twee externe vertrouwenspersonen. Deze contactgegevens zijn te vinden op het ouderportaal.

Externe ondersteuning

Als basis- of extra ondersteuning niet toereikend is

Multidisciplinair overleg

Wanneer de begeleiding van de leerling dreigt te stagneren of de hulpvraag de mogelijkheden van het intern ondersteuningsteam te boven gaat, kan een multidisciplinair overleg worden gepland met alle betrokken externen of met partners. De ondersteuningscoördinator kan de leerling ook voorleggen voor advies bij de Adviescommissie Toewijzing (ACT) .

Samenwerkingsverband   Passend   Onderwijs Het Strabrecht College is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Helmond-Peelland VO. Dit samenwerkingsverband (SWV) is een overkoepelend orgaan voor school overstijgende zorg en regelt vraagstukken van schoolbesturen waarbij regionale samenwerking nodig is. Het SWV kent ook een OPR (ondersteuningsplanraad): een soort MR van het samenwerkingsverband. In de OPR wordt onze school vertegenwoordigd door een ouder en een personeelslid.

Toegang tot jeugdhulp

Het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD) van de gemeente Geldrop-Mierlo vormt de centrale toegang voor jeugdhulp en is telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 14040 of cmdtoegang@geldrop-mierlo.nl. Ouders dienen hun kind zelf aan te melden voor jeugdhulp bij de gemeente. De nadruk ligt op snelle vraagverheldering, informatie en advies en de start van een oplossingstraject. In het CMD werken jeugdprofessionals, die samen met ouders en kinderen kijken wat de hulpvraag is en hoe die hulpvraag het beste beantwoord kan worden. Hulpvragen kunnen o.a. gaan over opvoeden en opgroeien en de geestelijke gezondheidszorg (jeugd-GGZ).

Wanneer er sprake is van complexe en langdurige hulpvragen kan de klantadviseur Jeugd specialistische hulp inroepen van het Plusteam. Het Plusteam is een organisatie met professionele hulpverleners die voor de gemeenten Geldrop-Mierlo en Waalre werkt. Professionele zorg of ondersteuning wordt via een beschikking aan de hulpvrager toegekend.

Begeleidingskaart

In de begeleidingskaart zijn de genoemde ondersteuningsmogelijkheden overzichtelijk weergegeven.