Opstroom & bevordering
Opstroom van mavo naar havo
Indien een leerling op wil stromen van mavo 4 naar havo 4 dan adviseren we de keuze voor een extra vak. Het betreft dus een 7e vak dat naast het gekozen profiel en pakket als extra examenvak is gekozen ter voorbereiding op de overstap naar de havo. In de praktijk betekent dit dat leerlingen aan het einde van mavo 3 deze keuze moeten maken zodat ze het extra vak in mavo 4 ook volledig kunnen volgen. Het docententeam zal op basis van de behaalde resultaten en de studiehouding van de leerling een gericht advies geven ten aanzien van het perspectief van de opstroom.
Opstroom van havo naar vwo
Het docententeam zal op basis van de behaalde resultaten en de studiehouding van de leerling een gericht advies geven ten aanzien van het perspectief van de opstroom.
Bevorderingsnormen
Bevordering naar een volgend leerjaar
De bevordering naar het volgende leerjaar vindt plaats wanneer de docentenvergadering van mening is dat een leerling zijn studie met een bevredigend resultaat heeft afgesloten en er sprake is van voldoende perspectief om het volgende leerjaar succesvol af te ronden.
Uitgangspunten
Uitgangspunten bij de overgangsnormen zijn:
- De examennorm wordt door vertaald naar de jaren ervoor zodat de leerlingen in een vroeg stadium ervaren welke eisen er gesteld worden aan het behalen van het diploma.
- Leerlingen kunnen onvoldoendes voor examenvakken niet meer compenseren met niet- eindexamenvakken. Voor de vakken lichamelijke opvoeding, levensbeschouwing, techniek en expressie is maximaal 1 x het cijfer 5 toegestaan, de overige moeten voldoende zijn.
- Om recht te doen aan de verschillen tussen leerlingen en afdelingen, zijn afdelingsspecifieke bevorderingsnormen geformuleerd.
- In principe wordt iedere leerling bevorderd naar het volgende leerjaar van dezelfde opleiding, dan wel toegelaten tot het volgende leerjaar van een andere opleiding;
- Een leerling mag niet in twee opeenvolgende leerjaren van dezelfde opleiding doubleren en niet driemaal hetzelfde opleidingsjaar volgen;
- De volgende rapportcijfers kunnen gegeven worden: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.;
NB: In de Brugperiode worden geen cijfers gegeven, maar krijgen de leerlingen een overzicht van de behaalde leerdoelen. - De normen zijn van toepassing op de eindcijfers op het rapport, d.w.z. afgerond op gehele getallen.
- Het eindcijfer dat uiteindelijk is behaald, wordt afgekapt op twee decimalen
- (5,449 wordt dus 5,44 en niet 5,45). Vervolgens wordt het eindcijfer afgerond op een heel cijfer (5,49 wordt eindcijfer 5 en 5,50 wordt eindcijfer 6).
Algemeen voor alle afdelingen:
Voor de leerling die niet voldoet aan de bevorderingsnorm geldt dat de gegevens van cijfers, adviezen, werkhouding, capaciteiten, uitkomsten van gesprekken met ouders en leerling, en de resultaten van toetsen worden meegenomen in het uiteindelijke besluit van de docentenvergadering. Dit besluit is bindend maar kan door diezelfde vergadering in revisie worden gewijzigd. Een leerling komt alleen in aanmerking voor een revisie indien er sprake is van nieuwe informatie. Nieuwe informatie is informatie die op het moment van de docentenvergadering niet bekend was en wellicht van invloed had kunnen zijn op de aard van het besluit. Dit ter beoordeling aan de teamleider.
Overgangsnormen voor de brugperiode
We kennen een tweejarige brugperiode, derhalve gelden voor leerjaar 1 geen overgangsnormen.
Voor leerjaar 2 van de brugperiode geldt dat de leerling voor alle summatieve toetsen op of boven het basisniveau een V (voldoende) of G (goed) hebben behaald. Indien de leerling niet aan deze eis voldoet, beslist de docentenvergadering.
Klik hier voor de overgangsnormen voor de overige klassen.
Bevordering naar een hoger leerjaar van een lager niveau (afstroom)
Hierover neemt de docentenvergadering een besluit.
Dit besluit kan door diezelfde vergadering in revisie worden gewijzigd.